:: 18 Şubat 2018 Pazar

:

:

:
Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
Mehmet YAŞOT Mehmet YAŞOT

TARSUS'TA ALT VE ÜST GEÇİTLERİN ÖYKÜSÜ

13 Şubat 2018 Salı 09:19

Tarsus giderek büyüyor. Eskiden tren yolunun öbür tarafında ev yokken, şimdilerde kent kuzeye doğru genişliyor.

Birde hızlı tren projesi gündemde.. Altyapıları hazırlanıyor. Hızlı tren projesi hayata geçtiğinde kenti ikiye bölen demiryolunun hemzemin geçitleri kapatılacak.

O zaman trafik nasıl olur bilemem. Ama trafik akışını rahatlatmak ve sıkıntı yaşatmamak için alt veya üstgeçitler yapılacak.  Geçmişte SHP li başkan Bedrettin Sarpkaya zamanında bir üst geçit yapıldı. O zamanlar çok eleştiren oldu.

Geçtiğimiz  yıl vefat eden Tarsuslu mimar Turhan Ege’nin bila bedel bu tarihi üst geçitin inşaatını tamamladığını biliyorum..

Turhan Ege’yi 1963 yıllarında Mersin Termik Santral inşaatında şantiye şefliği yaptığı yıllarda tanıdım. O yıllar Çukurova Elektrik A.Ş. ve Dünya Bankasının finansörlüğünde Termik santral inşaatı için Çukurova A.Ş. nin en güvenilir başarılı bir mimarıydı. O yıllar unutulmaz. O yıllar tanışıklığımız efsane milletvekili arkadaşım Celal Kargılı ile başlar. Daha sonra Adana’da eski vilayetin oradaki  Bayındırlık

Müdürlüğündeki müdürlük başarıları aklımıza gelir, o günleri dün gibi hatırlıyorum.

Turhan Ege’nin  tüm hizmet ve başarılarını bize anlatırken hiçbir teknik adamda görmediğimiz bir tevazu ile bize anlatır.

Takdir ve hayranlıkla dinlerdik onu. Bu sefer çok takdir ettiğimiz eski İçel Milletvekilliği öncesi Tarsus’a belediye başkanlığı, Borsa başkanlığı, Tarsus Ticaret Odası başkanlığı,  yapmış olan sayın  Ali Haydar Eyüboğlu  anlatmıştı. Eyüboğlu birkaç ay önce vefat etti. Allah rahmet eylesin. Bugün kendisini bir kez daha rahmetle anıyorum.

O zaman Ali bey,  Turhan Ege’nin unutulmaz hizmetlerini anlatmıştı.

Demişti ki, “Kleopatra kapısının yanındaki Gözlükule tepesinin etrafına raylar döşetip Tarsuslu tarihi bir mekanı küçük trenle dolaşacaktı. Tarsus’ta ilk turistik oteli, Kleopatra kapısı yanına kurmak için planını çizdi.

Tam uygulamaya geçeceğimiz zaman şikayet edildik. SİT alanı diye döşenen rayları söktürdüler. Yıllarca Tarsus’ta bir eksiklik olan turistik otel işi de yatmıştı. Bunları bize  sağlığında anlatan Ali Haydar Eyüboğlu idi..

Şehrin kuzeyi ile güneyini birleştiren bu üst geçidin ilginç öyküsünü de vefatından önce Turhan Ege anlatmıştı.

“Ben bu üstgeçidi Tarsus Belediyesinden bila bedel almadan tamamladım.” demişti.

O zaman merak ettim ve sormuştum:

-Turhan abi. Bu işi nasıl oldu da para almadan yaptın ve bu işe nasıl  girdin?”

-Bedrettin Sarpkaya’nın belediye başkanlığı yaptığı dönemde bu iş Dünya bankası finansörlüğünde ihale edilmişti. İhaleyi alan Antakyalı firmanın döktüğü betonlarını Dünya bankası ilgilileri beğenmiyor. Sütun betonları tıraşlanıyordu. Üstgeçit inşaatı durma noktasına gelmişti. Bir Tarsuslu olarak buna çok üzülmüştüm. Dünya bankası beni Çukurova Elektrik A.Ş. Mersin Termik inşaatındaki şantiye şefliğinden

tanıyordu. Bir gün karar verdim. Dünya Bankası ilgililerine ben bu üstgeçidin

şantiye şefliğine talibim. Ben bu üstgeçidi bila bedelle bir Tarsuslu olarak tamamlamak istiyorum” dedim. Teklifime olumlu cevap aldım. Devrin belediye başkanı da kabul etti.4 ay bila maaş çalıştım. Sonra işler yürüyünce bila bedel bir çalışma  olmaz, maaş vermeye başladılar. Hiçbir ücret vermeseler de bu tarihi üstgeçidi bitirmeye bir Tarsuslu olarak inanmıştım.

Bu anlatışının üzerinden iki yıl geçmişti. 10 Mayıs 2014 tarihinde hayata veda eden bu Tarsus sevdalısı mimarı rahmetle anarken bu üstgeçitten bir gün geçişler tıkansa Tarsus trafiği felç olur.

Gelelim hızlı tren olayına. 

Hızlı tren geçişinde hemzeminler kapanacak. Sanırım 4 veya 5 tane alt ve üst geçit yapılacak. Birincisi Kavaklı hemzemin geçidi olarak ve alt geçit şeklinde yapıldı. Tören olmasa da resmen trafiğe açıldı.  Şehir mezarlığı bölgesinde trafik sorunu çözüldü. Darısı diğer hemzemin geçitlere alt veya üst geçit yapılmasına..

 

 

Paylaş:  Facebook Twitter Google
YAZARIN DİĞER YAZILARI